19 Μαΐ 2010

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ _ ΕΝΑ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΑΝΕΚΔΟΤΟ

.....των Ανδρέα Γιάννη Κυριάκου Ζούκωφ φοιτητή αρχιτεκτονικής και Κώστα Κουτσοφτίδη,αρχιτέκτονα.

Οι ερωτήσεις είναι του Ανδρέα και οι απαντήσεις του Κώστα

1. Σε μιαν ανέκδοτη ζωή πόσο σοβαρός μπορείς να είσαι;

Εφ’όσον είναι ανέκδοτη (εκτός και αν εννοείς αστεία) μπορείς να είσαι όσο αστείος θέλεις,φτάνει να διατηρείς την σοβαρότητα σου.

2. Γιατί ο άνθρωπος δεν είναι άνθρωπος, αλλά παλεύει να γίνει άνθρωπος;

Για να ξεχωρίσει απο την ζωώδη προγενέστερη μορφή του.

3. Ο άνθρωπος κάνει την κοινωνία ή η κοινωνία τον άνθρωπο; Μέσα σε όλο το κοινωνικό σύνολο τι ρόλο μπορεί να παίξει η αρχιτεκτονική;

Η κοινωνία κάνει τον άνθρωπο γι’αυτό αν αντιστέκεσαι έχεις άποψη.Η αρχιτεκτονική διαμορφώνει κοινωνική σκέψη άρα θα έπρεπε σε μη “βεβαρημένες πνευματικά κοινωνίες” να διαμορφώνει και τους ανθρώπους.Η αρχιτεκτονική δεν είναι μόδα.

4. Μπορεί η αρχιτεκτονική να κάνει τους ανθρώπους, «ανθρώπους» ή στην προσπάθεια της να το επιτύχει, παρασέρνεται και εξανθρωπίζεται;

Και αν τελικά δεν παρασυρθεί τότε τι συμβαίνει; Ναι μπορεί να κάνει τους ανθρώπους περισσότερο ανθρώπους (αλλά και το αντίθετο) όταν είναι ουσιαστική και όχι διακοσμητική με επιδερμικές προσεγγίσεις.

5. Μπορεί να παράγει καθολικότητα στην κοινωνία ή ξεπερνά τα όρια και αγγίζει την αυτοτέλεια;

Η καθολικότητα της κοινωνίας θα έπρεπε να είχε καταλάβει το νόημα της αρχιτεκτονικής.Ετσι ο κόσμος μας θα ήταν καλύτερος επικεντρώνοντας την ενέργεια τουστη ποιότητα και όχι στην ποσότητα.

6. Μπορεί να δημιουργήσει μια συλλογική ταυτότητα με κοινωνική συμπεριφορά ή η διάρκεια την παρασέρνει στον αδηφάγο χρόνο με φθίνουσα καταστροφική πορεία;

Συλλογική ταυτότητα υπήρξε με συγκεκριμμένη κοινωνική συμπεριφορά κάτω απο καθεστώτα όπως των Φαραώ ή άλλων “δυνατών” πολιτισμών,ή σε περιόδους όπως η Αναγέννηση που λόγω της συνεύρεσης μεγάλων καλλιτεχνών με υποστήριξη της Καθολικής Εκκλησίας έγιναν “θαύματα”.

7. Η αρχιτεκτονική είναι η εικαστική μορφή της κοινωνίας ή η μορφή της κοινωνίας δημιουργεί την εικαστική πλευρά της αρχιτεκτονικής;

Η αρχιτεκτονική ήταν εικαστική μορφή της κοινωνίας (ίδε προηγ.απάντηση) και οι τότε κοινωνίες δημιουργούσαν την εικαστική πλευρά της αρχιτεκτονικής για “επίδειξη” ισχύος.

8. Η κοινωνία είναι ικανή να κατανοήσει τη σχέση ανάμεσα στον τρόπο που κάνει κανείς αρχιτεκτονική και καταλαβαίνει τον κόσμο ή ο δημιουργός της αρχιτεκτονικής είναι αυτός που πρέπει να κατανοήσει την κοινωνία;

Η κοινωνία θα έπρεπε να κατανοήσει τον ρόλο της αρχιτεκτονικής.Ακολούθως θα κατανοούσε και τον δημιουργό-αρχιτέκτονα που ανήκει στην κοινωνία,πχ.οταν εκτίζοντο οι οικίες στην περιοχή των μωσαικών της Κ.Πάφου,ο ιδιοκτήτης επέτρεπε στον καλλιτέχνη να φιλοτεχνήσει μόνος του ένα απο τα δάπεδα,χωρίς καμμιά επέμβαση στο έργο του καλλιτέχνη.

9. Ο κοινωνικός χώρος είναι μια υπαρκτή περιοχή που προσφέρεται για δημιουργία από την κοινωνία ή είναι μια δημιουργία του μικρού κοινωνικού συνόλου για το μεγάλο κοινωνικό σύνολο με εγωιστική πρόθεση;

Η κοινωνία είναι πολλά συναθροισμένα στοιχεία που αλληλοσχετίζονται.Είναι ένα τεχνοοικονομικό σύστημα το οποίο διαχειρίζεται τις αντιλήψεις.Πόσο ικανοί είμαστε να “διαφύγο”με",πολύ το αμφιβάλλω,όμως δεν πρέπει να επηρεάζει την δημιουργική μας υπόσταση,αλλά μέσα σ’αυτό το σύστημα να μάθουμε να φιλτράρουμε το υγιές απο το ανθυιγεινό.

10. Κατά συνέπεια τι είναι αυτό που συμβαίνει γύρω μας; Ποιαν αστικοποίηση μας φέρνει ο νέος αιώνας;

Χαοτική συνάθροιση,νεύρα,κατάθλιψη.Η αστικοποίηση πρέπει να είναι ελεγχόμενη (ίδε πολεοδομικές ζώνες πυκνότητας πληθυσμού),κάτι σαν οικονομικός/πολεοδομικός αναδασμός που επιτρέψει την “διόρθωση”του αστικού ιστού.

11. Μπορεί κανείς να μιλήσει για ενδιαφέρουσα αρχιτεκτονική σε λευκό χαρτί και για επιστημονική πολεοδομία, την ίδια στιγμή που οι εικόνες των αχανών παραγκουπόλεων του Σάο Πάολο, του Μέξικο Σίτυ της Μουμπάις κτλ, σου δίνουν γροθιά στο στομάχι;

Πάντα υπάρχει η ελπίδα της επανάστασης των μαζών,αν αντέξουν φυσικά.Το σύστημα λειτουργεί με τέτοιο τρόπο που και ακόμα να υπάρξει μιάς μορφής επανάσταση,θα καταλήξει σε άδοξο τέλος.Η ατομικότητα και το συμφέρον είναι πάνω από όλα οι ρυθμιστές της καταστολής.

12. Η υδρόγειος συμπεριλαμβάνεται στα σχέδια της αρχιτεκτονικής την ίδια στιγμή που τα ανθρώπινα ίχνη αλλοιώνουν το φυσικό ανάγλυφο στη μεγάλη κλίμακα;

Η νέα τάξη πραγμάτων που οδηγεί την αρχιτεκτονική σε λύσεις αειφόρου ανάπτυξης μπορεί σιγά-σιγά να διορθώσει καταστάσεις,τουλάχιστον για το περιβάλλον και τελικά στη συνείδηση των ανθρώπων.Το φυσικό ανάγλυφο αλλοιώνεται καθημερινά.

13. Τις τερατουπόλεις τις δημιούργησε η αρχιτεκτονική, ή η αρχιτεκτονική είναι ο «από μηχανής θεός» που θα δώσει τη λύση και θα επαναφέρει στο προσκήνιο το θαυμαστό καινούριο κόσμο που ονειρευόταν η ανθρωπότητα πριν μερικές δεκαετίες;

Τις τερατούπολεις τις δημιούργησαν η πολιτική και οιχρονικές περιόδοι (ίδε μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο)και οι πολιτικοί που χρησιμοποίησαν τους αρχιτέκτονες για προσωπική τους δόξα.Κατέληξαν να δημιουργήσουν γκέτος γιατί ξέχασαν την μοναδική παράμετρο που χρειάζεται η αρχιτεκτονική να επιβιώσει:τον Χρόνο!

14. Παρακμή ή ισορροπία; Η αρχιτεκτονική μπορεί να βρει και να επαναφέρει τα όρια ή θα γίνει η μάσκα του δήμιου που θα ρίξει τη χαριστική βολή;

Η παρακμή χρειάζεται για να βρεθεί στο δρόμο της η ισορροπία.Μετά το χάος,η γαλήνη.Η αρχιτεκτονική δεν καθορίζει όρια,είναι όριο χωροθετημένο,συγκεκριμμένο,υλικό,μορφή,σύνθεση,κατασκευαστική λογική,φιλοσοφία,τέχνη κλπ.

15. Τελικά η αρχιτεκτονική δημιουργεί κοινωνία ή η κοινωνία δημιουργεί αρχιτεκτονική; Η αρχιτεκτονική μπορεί να οδηγήσει την κοινωνία,σε συνδυασμό με την πολεοδομία σε τροποποίηση/μετάλλαξη της ανθρώπινης συμπεριφοράς,άρα και αυτόματα μιά νέα κοινωνία.

0 αναγνώστες σχολίασαν: