18 Μαΐ 2009

Ο διεθνολόγος Τουμάζος Τσελεπής αποκαθιστά την αλήθεια για μια σειρά ζητημάτων συνεταιρισμός, εκ περιτροπής προεδρία, έποικοι

Την πραγματική εικόνα σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις στο Κυπριακό αφότου ανέλαβε τα ηνία ο Πρόεδρος Χριστόφιας έδωσε ο νομικός- διεθνολόγος, μέλος της διαπραγματευτικής ομάδας για το Κυπριακό, Τουμάζος Τσελεπής, εκτιμώντας μεταξύ άλλων ότι η προσπάθεια οδηγείται σε ένα προεδρικό πολίτευμα παρά ένα προεδρικό συμβούλιο όπως επιχειρήθηκε να επιβληθεί με το σχέδιο Ανάν.

Μιλώντας σε ημερίδα του Γραφείου Τύπου και Πληροφοριών, που διοργάνωσε σε συνεργασία με την ΑΤΗΚ για την αξιοποίηση της τεχνολογίας από τα ΜΜΕ στην προβολή του Κυπριακού,
ο Τ. Τσελεπής αντέκρουσε ως αβάσιμα πολλά από τα όσα γράφονται, δημοσιεύονται στα ΜΜΕ και δημιουργούν λανθασμένες εντυπώσεις και παράλληλα απέρριψε πολλούς αβάσιμους ισχυρισμούς και κατηγορίες που εκτοξεύονται σε βάρος του Προέδρου Χριστόφια, όπως είναι οι δήθεν παραχωρήσεις. Ταυτόχρονα ο Τ. Τσελεπής ήταν αρκετά αποκαλυπτικός σε ό,τι αφορά στα ουσιαστικά αποτελέσματα της μέχρι τώρα προσπάθειας των δύο ηγετών στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.

Αρχίζοντας από την 8η Ιουλίου και τα τρία κοινά ανακοινωθέντα του Προέδρου Χριστόφια και του κ. Ταλάτ, ο Τ. Τσελεπής αντέκρουσε την παρερμηνεία ότι η αναφορά σε δύο συνιστώσες πολιτείες, υπονοούσε την ύπαρξη δύο ανεξάρτητων κρατών τα οποία, τάχατες, θα συμβληθούν μεταξύ τους. Οπως υπέδειξε αυτή η αναφορά, στην πραγματικότητα, δεν υπονοούσε τίποτα περισσότερο από τις περιφέρειες της ομοσπονδίας, γιατί στα διάφορα ομοσπονδιακά συστήματα, οι περιφέρειες έχουν τις πιο διαφορετικές ονομασίες: Από πολιτείες μέχρι περιφέρειες ή επαρχίες. Τα τρία κοινά ανακοινωθέντα, όπως υπογράμμισε, «πρέπει να τα βλέπουμε ως ενιαίο σύνολο. Και προνοούν, στην ολότητά τους, για ένα κράτος με μια κυριαρχία, μια διεθνή προσωπικότητα, μια ιθαγένεια και πολιτική ισότητα, όπως αυτή καθορίζεται στα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας». Σημειώνοντας την αξία των τριών ανακοινωθέντων, ο Τ. Τσελεπής υπενθύμισε ότι αυτά τα στοιχεία της λύσης ουδέποτε ήταν αποδεκτά από την τουρκοκυπριακή πλευρά. Είναι δηλαδή, η πρώτη φορά που η τουρκοκυπριακή πλευρά ήλθε και δέχθηκε τη μια κυριαρχία, τη μια διεθνή προσωπικότητα, τη μια ιθαγένεια, καθώς και την ερμηνεία της πολιτικής ισότητας όπως τη δίνουν τα Ηνωμένα Εθνη. Τόνισε όμως παράλληλα πως αυτή η εξέλιξη δεν σημαίνει ότι λύθηκαν όλα τα προβλήματα. «Αν ήταν έτσι δεν θα γίνονταν και συνομιλίες, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να παραγνωρίζεται ότι συμφωνήθηκε αυτό το πλαίσιο και άρα από εδώ και πέρα οτιδήποτε τίθεται εκτός αυτού του πλαισίου είναι εκτός συζήτησης» . Ολα αυτά, όπως υπέδειξε ο Τ. Τσελεπής, μαζί με τις συγκλίσεις που επιτεύχθηκαν στις ομάδες εργασίας, αποτέλεσαν ακριβώς τη βάση για να μπορέσουν να αρχίσουν οι συνομιλίες.

Προς προεδρικό σύστημα, χωρίς ξένους δικαστές

Αφού επανέλαβε ότι από την αρχή δεν υπήρχαν ψευδαισθήσεις ή αυταπάτες για τη δυσκολία της προσπάθειας, ο Τ. Τσελεπής στάθηκε στις βασικότερες εξελίξεις από τη μέχρι τώρα πρώτη ανάγνωση των τεσσάρων από τα 7 κεφάλαια του Κυπριακού. Τη διακυβέρνηση, το περιουσιακό, θέματα Ε.Ε. και θέματα οικονομίας, ενώ εκκρεμεί η πρώτη ανάγνωση για τα πάρα πολύ σημαντικά ζητήματα, όπως είναι η ασφάλεια, οι εγγυήσεις και το εδαφικό. Για το δύσκολο και πολύπλοκο κεφάλαιο της Διακυβέρνησης ο Τ. Τσελεπής είπε ότι έχουν επιτευχθεί συγκλίσεις, αλλά παραμένουν και ορισμένες σοβαρές διαφωνίες. Υπενθυμίζοντας την έντονη κριτική που ασκήθηκε από την εποχή των συζητήσεων γύρω από το Σχέδιο Ανάν για το θεσμό του Προεδρικού Συμβούλιου και το θέμα των ξένων δικαστών, είπε ότι το Προεδρικό Συμβούλιο συνιστά «παγκόσμια εξαίρεση», που συναντάται μόνο στην Ελβετία και τηρουμένων των αναλογιών, επιχειρήθηκε να προταθεί και για την Κύπρο. Οι ξένοι δικαστές, οι οποίοι ως γνωστό, σε περίπτωση αδιεξόδων, θα λάμβαναν αποφάσεις, όχι απλώς σε θέματα δικαστικής εξουσίας, αλλά και σε θέματα εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας και «δικαίως, βεβαίως, αυτή η πρόνοια δέχθηκε κριτική», γιατί «εκτός του ότι μας βάζει ξένους να αποφασίζουν για εμάς, παραβιάζει και τη διάκριση των εξουσιών». Στόχος, όπως είπε ο Τ. Τσελεπής, ήταν αυτά τα ζητήματα «να τα διορθώσουμε». Σήμερα, όπως είπε, παραμένουν σοβαρές διαφωνίες στο κεφάλαιο πολίτευμα, «γιατί εμείς θέλουμε να εισαγάγουμε το προεδρικό πολίτευμα, αυτό που έχουμε και σήμερα στην Κυπριακή Δημοκρατία, το οποίο μας εξυπηρέτησε όλα αυτά τα χρόνια με ένα πολύ αποτελεσματικό τρόπο, χωρίς οποιεσδήποτε αστάθειες και όλα τα συναφή, ενώ η τουρκοκυπριακή πλευρά επέμενε στο σύστημα του Προεδρικού Συμβουλίου με τις γνωστές του αδυναμίες».

Την ίδια ώρα, όμως, ο Τ. Τσελεπής εκτίμησε ότι
υπάρχει «ρεαλιστική πλέον προοπτική να φύγουμε από το πολίτευμα του Προεδρικού Συμβουλίου και να καταλήξουμε όντως σε ένα προεδρικό πολίτευμα. Και εκεί που υπάρχουν διαφωνίες είναι ως προς το ποιο περιεχόμενο ακριβώς θα λάβει αυτό το πολίτευμα. Σε κάθε περίπτωση έχω την εντύπωση ότι η προοπτική πλέον να φύγουμε από το θεσμό του Συμβουλίου είναι ορατή και χειροπιαστή». Οσον αφορά στους ξένους δικαστές «και εδώ μάλλον πρέπει να θεωρούνται παρελθόν». Ο Τ. Τσελεπής αποκάλυψε ακόμα ότι, παρόλο που δεν έχει καταλήξει η προσπάθεια για το θέμα των αρμοδιοτήτων της κεντρικής (ομοσπονδιακής) κυβέρνησης εντούτοις φαίνεται ότι «έχουν προστεθεί αρμοδιότητες για την Κεντρική Κυβέρνηση που δεν υπήρχαν ποτέ στο παρελθόν σε σχέδια των Ηνωμένων Εθνών». Συνοπτικά, ο Τ. Τσελεπής ανέφερε ότι σ’ αυτό το κεφάλαιο υπάρχουν συγκλίσεις αλλά και σοβαρές διαφωνίες και αυτές εστιάζονται, πέρα από το πολίτευμα και σε ζητήματα εκπροσώπησης της κάθε κοινότητας στα όργανα εξουσίας, σε θέματα λήψης αποφάσεων (με ομοφωνία ή πλειοψηφία) αλλά και στο θέμα των εξωτερικών σχέσεων. Συγκλίσεις υπάρχουν στη δικαστική εξουσία και στη νομοθετική εξουσία.

Ο συνεταιρισμός αφορά την εσωτερική δομή του κράτους

Ο Τ. Τσελεπής απέρριψε ως απόλυτο ψέμα τον ισχυρισμό ότι ο συνεταιρισμός μεταξύ των δύο κοινοτήτων σημαίνει ότι «εάν κάτι δεν πάει καλά, αν δεν λειτουργήσει η λύση, τότε στη συνέχεια δεν θα έχουμε το μοντέλο που είχαμε από τότε, που αποχώρησαν οι Τουρκοκύπριοι από τη διακυβέρνηση του τόπου. Δεν θα συνεχίζεται δηλαδή η αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας, αλλά θα μπούμε σε περιπέτειες με αποδοχή του ψευδοκράτους και διάφορα τέτοια συναφή. "Ουδέν τούτου αναληθέστερον". Ο διεθνολόγος, Τ. Τσελεπής, παραδέχθηκε ότι όντως η έννοια συνεταιρισμός, είναι έννοια αδόκιμη τόσο στο Συνταγματικό Δίκαιο όσο και στο Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο. «Μόνη της η λέξη δεν σημαίνει τίποτα μέσα στο κείμενο της λύσης που θα είναι ένα νομικό κείμενο. Χρειάζεται ερμηνεία, από μόνη της δεν έχει περιεχόμενο». Υπενθύμισε ότι αυτή η έννοια εισήχθηκε από τα Ηνωμένα Εθνη, τουλάχιστον από τη δεκαετία του 1980, χωρίς να δέχεται τη σκληρή κριτική που δέχεται σήμερα. Σημείωσε όμως με κάθε κατηγορηματικότητα ότι: «Δεν υπάρχει καμιά περίπτωση η αποδοχή του συνεταιρισμού να οδηγήσει σε κάποιου είδους αποαναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας και αναβάθμιση του ψευδοκράτους. Διότι, ο συνεταιρισμός αναφέρεται στην εσωτερική δομή το κυπριακού κράτους και είναι με την έννοια ότι και το 1960 και οι δύο κοινότητες συμμετείχαν θεσμοθετημένα και στην εξουσία και στη λήψη αποφάσεων και, βεβαίως, το ίδιο θα γίνει και τώρα. Δεν μπορούσε να μη γίνει και τώρα λόγω του ότι προχωρούμε σε μια διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία. Εχει σχέση, δηλαδή, ο συνεταιρισμός με εσωτερικές δομές της Κυπριακής Δημοκρατίας και καμία σχέση δεν έχει με τη συνέχεια της Κυπριακής Δημοκρατίας στο διεθνή χώρο.

Ακριβώς αυτό είχε γίνει το 1964. Ενώ είχε γίνει η εσωτερική ανωμαλία, ενώ είχε αποχωρήσει η τουρκοκυπριακή κοινότητα από τη διοίκηση της Κυπριακής Δημοκρατίας, εντούτοις συνεχίστηκε η αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας, ακριβώς διότι στο διεθνές δίκαιο είναι αδιάφορο το πώς λύνονται εσωτερικά οι διαφορές σε ένα κράτος και το πώς λειτουργεί εσωτερικά ένα κράτος. Και έχει λυθεί από το 1964 οριστικά και αμετάκλητα και το ίδιο θα συμβεί και τώρα αν, ω μη γένοιτο, κάτι δεν πάει καλά. Αλλωστε, ας μην ξεχνούμε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία είναι ήδη μέλος της Ε.Ε. με όλα της τα εδάφη.
Η Κυπριακή Δημοκρατία, δηλαδή, έχει κυριαρχία και στα κατεχόμενα εδάφη, απλώς δεν μπορεί να την ασκήσει εκεί λόγω της κατοχής και, επομένως, όλες αυτές οι αιτιάσεις ότι ο συνεταιρισμός θα μας οδηγήσει, περίπου, σε χαμό της Κυπριακής Δημοκρατίας, είναι τελείως ανυπόστατες και από νομική άποψη και από πολιτική άποψη».

Από τη δεκαετία του ’80 η εκ περιτροπής προεδρία

Οσον αφορά στην εκ περιτροπής προεδρία ξεκαθάρισε ότι αυτή είχε αρχίσει να παρεισφρύει σε κείμενα του ΟΗΕ, τουλάχιστον από τα μέσα της δεκαετίας του 1980, είχε συζητηθεί στη συνέχεια από τον πρώην Πρόεδρο Κληρίδη στις συνομιλίες με τον κ. Ντενκτάς και βρισκόταν σε όλα τα σχέδια Ανάν. Από το πρώτο μέχρι το πέμπτο. Επανέλαβε δε πως ούτε στην κωδικοποίηση του Εθνικού Συμβουλίου με τις τότε επιδιωκόμενες αλλαγές επί του Σχεδίου Ανάν υπήρχε τέτοια απαίτηση, να αφαιρεθεί η εκ περιτροπής προεδρία, ούτε και από τις τελικές θέσεις της πλευράς μας που είχε δώσει ο τέως Πρόεδρος Τάσσος Παπαδόπουλος στο Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ λίγο πριν την επίδοση του τελικού Σχεδίου Ανάν. «Αρα, δεν είναι μια παραχώρηση που έκανε ο Πρόεδρος Χριστόφιας και η κριτική που γίνεται, αν γίνεται, απλώς και μόνο για λόγους χειρισμού ότι, τάχατες, δεν ήταν η ώρα να το θέσουμε ή όχι, είναι σεβαστή μεν, όμως δεν τη συμμεριζόμαστε», υπέδειξε ο Τ. Τσελεπής.

Ο Τάσσος αποδέκτηκε την παραμονή 50000 εποίκων

Το ίδιο αφορά και το θέμα των εποίκων. «Οι 50.000 έποικοι, κάποιος μπορεί να κάνει μια κριτική για να πει ότι δεν ήταν η ώρα να το θέσουμε. Σεβαστή, επαναλαμβάνω, η κριτική, αλλά δεν τη συμμεριζόμαστε», είπε και κάλεσε όποιον θέλει να το διαπιστώσει να ανατρέξει πίσω ξανά στο έγγραφο που είχε δώσει ο τέως Πρόεδρος Παπαδόπουλος στα Ηνωμένα Εθνη στις 30 Μαρτίου 2004, το οποίο και δημοσιεύτηκε και επιπλέον βρίσκεται στο βιβλίο της κας Πάλεϋ. Με βάση αυτό το έγγραφο η απαίτηση της πλευράς μας ήταν ότι «δεχόμαστε 30.000 έποικους συν 15.000 έποικους που προέρχονται από μεικτούς γάμους. 45.000 σύνολο συν 5% επί του συνολικού πληθυσμού, δηλαδή πέραν των 50.000 εποίκων. Αυτό είναι καταγραμμένο. Αρα, είναι άδικο να ασκείται κριτική στη σημερινή Κυβέρνηση ότι τάχατες προέβη σε αυτές τις παραχωρήσεις». Ο Τ. Τσελεπής σημείωσε πως θέλαμε να βάλουμε μια οροφή στο θέμα των εποίκων και αυτή ήταν μια από τις πιο σημαντικές, αν όχι η πιο σημαντική αδυναμία του Σχεδίου Ανάν. Οτι δεν όριζε τον αριθμό των εποίκων που θα παρέμεναν σε περίπτωση λύσης, αλλά έβαζε διάφορα κριτήρια, τα οποία ανέβαζαν σημαντικά τον αριθμό των εποίκων και μάλιστα με ένα τρόπο που δύσκολα μπορούσε να υπολογίσει κάποιος πόσοι θα μας έμεναν στο τέλος. Η προσπάθεια λοιπόν ήταν ακριβώς να μπει αυτή η οροφή και η οροφή είχε μπει από την προηγούμενη Κυβέρνηση και όχι από τη σημερινή».

Θέλουν νέο Πρωτόκολλο

Στο κεφάλαιο της ΕΕ διαπιστώνεται ότι υπάρχουν συγκλίσεις, αλλά υπάρχουν και σοβαρές διαφωνίες, οι οποίες απορρέουν και από τις διαφωνίες στο Περιουσιακό. Δηλαδή, η τ/κή πλευρά θέτει ζήτημα μόνιμων εξαιρέσεων από το κοινοτικό κεκτημένο όσον αφορά το δικαίωμα εγκατάστασης, περιουσίας και τα συναφή, θέτει ζήτημα αντικατάστασης του Πρωτοκόλλου 10 που ρυθμίζει τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπιστεί η λύση του Κυπριακού από την ΕΕ και θέλει ένα νέο Πρωτόκολλο, το οποίο να ξαναεπικυρωθεί από τα Κοινοβούλια. «Κάτι που αντιλαμβάνεστε ότι δεν είναι ποτέ δυνατό εμείς να δεχθούμε», υπογράμμισε ο Τ. Τσελεπής. Για το ζήτημα της οικονομίας ο Τ. Τσελεπής σημείωσε πως παρόλο που μόλις άρχισε η συζήτησή του, εντούτοις παρουσιάζεται η εικόνα ότι υπάρχουν συγκλίσεις, αλλά φαίνεται ότι παραμένουν και εδώ σοβαρές διαφωνίες. Εκείνο που με βεβαιότητα σημείωσε σαν λανθασμένα είναι τα όσα δημοσιεύθηκαν ότι δήθεν η τ/κ πλευρά ζητά χωριστή Κεντρική Τράπεζα και την τουρκική λίρα ως νόμισμα. Υπάρχουν δυσκολίες που αφορούν κυρίως τις μεταβατικές ρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν, αλλά δεν ευσταθεί ότι ζητούν χωριστή Κεντρική Τράπεζα και τουρκική λίρα. «Αλλωστε, είναι ζήτημα κοινής λογικής ότι σε μια χώρα μέλος της Ε.Ε. και εντός της Ευρωζώνης, δεν μπορούμε να μιλούμε για μια Κεντρική Τράπεζα με την έννοια ότι πολλές αποφάσεις λαμβάνονται στην Φραγκφούρτη, πώς είναι δυνατόν να μιλούμε για δεύτερη Κεντρική Τράπεζα; Επαναλαμβάνω όμως ότι αυτό το ζήτημα βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη».

Εν κατακλείδι ο Τ. Τσελεπής τόνισε ότι δεν επίκειται λύση του Κυπριακού, δεν έχουν επιτευχθεί τέτοιες συγκλίσεις που να μπορούμε να μιλάμε για μια επικείμενη λύση, γιατί ακριβώς παραμένουν πολύ σοβαρές διαφωνίες και υπάρχουν και ζητήματα ακανθώδη τα οποία δεν έχουν καν συζητηθεί σε επίπεδο ηγετών. Από την άλλη δεν ευσταθεί ούτε η άποψη ότι τίποτα δεν γίνεται στις συνομιλίες, ότι εκεί πάλι χάριν των συνομιλιών υπάρχει αδιέξοδο και ότι απλώς το παιγνίδι που παίζεται είναι ότι κανείς δεν θέλει να αποχωρήσει πρώτος». Οπως τόνισε το μέλος της διαπραγματευτικής ομάδας «υπάρχουν συγκλίσεις και υπάρχουν ορισμένες συγκλίσεις που δεν είναι ευκαταφρόνητες. Μιλάμε για σοβαρές συγκλίσεις».

Ιδιαίτερα σημείωσε το γεγονός ότι στα 35 χρόνια μετά την εισβολή και την κατοχή, τα μόνα συμφωνημένα κείμενα που υπάρχουν μεταξύ των δύο κοινοτήτων είναι οι Συμφωνίες Υψηλού Επιπέδου του 1977 και του 1979, συνολικής έκτασης 1 1/2 – 2 σελίδων. Από την άλλη, υπογράμμισε πως παραμένει ερώτημα που δεν μπορούμε να το απαντήσουμε αυτή τη στιγμή, μέχρι πού θα φθάσουν οι συνομιλίες λόγω της ρευστής κατάστασης που επικρατεί πλέον στην τουρκοκυπριακή κοινότητα μετά την εκλογή Ερογλου στην εξουσία και σε σχέση με την κατάσταση στην ίδια την Τουρκία. Ως εκ τούτου, είπε ότι δεν μπορούν να γίνουν οποιεσδήποτε ασφαλείς προβλέψεις για το αν μπορούμε ή όχι αυτή τη φορά να καταλήξουμε επιτυχώς σε λύση του Κυπριακού. Εκείνο το οποίο επανέλαβε με έμφαση ο Τ. Τσελεπής είναι ότι υπάρχει «μια αργή μεν, αλλά εν πάση περιπτώσει, μια πορεία προς τα εμπρός». Το τελικό μήνυμα που έστειλε ο Τ. Τσελεπής είναι ότι «οι συνομιλίες δεν βρίσκονται σε αδιέξοδο, αλλά ούτε και έχει επιτευχθεί η πρόοδος που θα θέλαμε, όπως ελπίζαμε να έχει επιτευχθεί μέχρι αυτή τη στιγμή».


  • Στο έγγραφο που είχε δώσει ο τέως Πρόεδρος Παπαδόπουλος στα Ηνωμένα Εθνη στις 30 Μαρτίου 2004, το οποίο και δημοσιεύτηκε και επιπλέον βρίσκεται στο βιβλίο της κας Πάλεϋ, η απαίτηση της πλευράς μας ήταν ότι “δεχόμαστε 30.000 έποικους συν 15.000 έποικους που προέρχονται από μεικτούς γάμους. 45.000 σύνολο συν 5% επί του συνολικού πληθυσμού, δηλαδή πέραν των 50.000 εποίκων”
  • Εχουν προστεθεί αρμοδιότητες για την Κεντρική Κυβέρνηση που δεν υπήρχαν ποτέ στο παρελθόν σε σχέδια των Ηνωμένων Εθνών
  • Ο συνεταιρισμός έχει σχέση με εσωτερικές δομές της Κυπριακής Δημοκρατίας και καμία σχέση δεν έχει με τη συνέχεια της Κυπριακής Δημοκρατίας στο διεθνή χώρο

Ξανανοίγει για πρώτη ανάγνωση το Περιουσιακό


Το επόμενο θέμα το οποίο είχε συζητηθεί ήταν το Περιουσιακό. Οπως είπε ο Τ. Τσελεπής «δεν έχει γίνει σοβαρή συζήτηση» για δύο λόγους. Πρώτον, λόγω της πολυπλοκότητας του θέματος και δεύτερον λόγω της «προεκλογικής» περιόδου « δεν αναμέναμε ότι η τουρκοκυπριακή πλευρά με τις ούτως ή άλλως αδιάλλακτες θέσεις της, θα ερχόταν εκεί με ένα εποικοδομητικό τρόπο για να μπορέσουμε να συζητήσουμε σοβαρά το ζήτημα». Ετσι το ζήτημα θα επανανοίξει για πρώτη ανάγνωση. Ωστόσο οι δύο πλευρές συμφωνούν ότι δέχονται τα δικαιώματα των νόμιμων ιδιοκτητών, δηλαδή ότι αυτές οι περιουσίες δεν είναι δικές τους, αλλά ανήκουν στους νόμιμους ιδιοκτήτες, στους Ελληνοκύπριους. Δέχονται τους τρόπους θεραπείας, δηλαδή αποκατάσταση, αποζημίωση, ανταλλαγή. Οι σοβαρότατες διαφωνίες αρχίζουν εκεί που η ε/κ θέλει η αποκατάσταση να είναι η πρώτη επιλογή και να έχει τον πρώτο λόγο ο νόμιμος ιδιοκτήτης, ενώ η τ/κ πλευρά την ταξινομεί ως τελευταία επιλογή υποβαθμίζοντάς την. Θέτουν σε πρώτο πλάνο την αποζημίωση και την ανταλλαγή. «Αυτή είναι μια πολύ σοβαρή διαφωνία, αλλά βεβαίως είναι η αρχή γι’ αυτό που ζητούν για εγγυημένες πλειοψηφίες πληθυσμού και γης, τις οποίες εμείς δεν αποδεχόμαστε», ξεκαθάρισε ο Τ. Τσελεπής.

Νίκη Κουλέρμου
Χαραυγή 18 Μάη 2009

5 αναγνώστες σχολίασαν:

Anef_Oriwn είπε...

Μπράβο Lexi_Penitas!!!
Μου ‘φαγες το θέμα αλλά χαλάλι!
Μέρες έψαχνα μια πιο αναλυτική παρουσίαση της ομιλίας του Τουμάζου Τσελεπή – κάτι είχα βρει στο internet αλλά δεν ήταν ολοκληρωμένο!
Πολλές απαντήσεις δίνονται μέσα απ’ αυτή την ομιλία αλλά μόνο για ‘κείνους που έχουν μάτια και βλέπουν (δεν έχουν κολλήματα)!

Anef_Oriwn
Δευτέρα 18/5/2009 – 10:37 μ.μ.

strovoliotis είπε...

Πολύ ενδιαφέρον. Ειδικά αν αυτό αποτελεί μέρος της δουλειάς που θα κάνει η Χαραυγή μέσα στους ΑΚΕΛικούς για να ψηφίσουν ΝΑΙ αυτή τη φορά. Δουλειά που ήδη έχει καθυστερήσει.

Όσον αφορά το πρωτόκολλο 10, κάτι που έχει σχέση και με τη λεγόμενη παρθενογένεση, ο Τσελεπής παρέλειψε να αναφέρει πως η ΕΕ ούτε που θέλει να ακούσει για αλλαγές, άρα η θέση αυτή των ΤΚ είναι non –starter.


Να στείλετε το κείμενο και στο Χριστόφιας – watch:)

andreas f.stavrou είπε...

Φυσικά τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι, ανεξάρτητα αν συμφωνεί κάποιος με τους χειρισμούς.
Είναι αυτά που αντιλαμβάνεται ο κ.Τσιελεπής ή η ερμηνεία που δίνει.
Το ανακοινωθέν στις 23/5/2008 έγραφε:
«αυτός ο συνεταιρισμός θα έχει μια Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση με μια και μόνη διεθνή προσωπικότητα, καθώς και ένα Τουρκοκυπριακό Συνιστών Κράτος/πολιτεία και ένα Ελληνοκυπριακό Συνιστών Κράτος/πολιτεία, τα οποία θα έχουν ισότιμο καθεστώς».


Στο κοινο ανακοινωθέν των δύο ηγετών την 1η Ιουλίου αναφέρεται: «Οι δύο ηγέτες συζήτησαν τα θέματα της μιας κυριαρχίας και ιθαγένειας τα οποία συμφώνησαν επί της αρχής. Συμφώνησαν να συζητήσουν τις λεπτομέρειες εφαρμογής τους κατά τη διάρκεια των πλήρων διαπραγματεύσεων».
Πουθενά δε φαίνεται να έχει συμφωνηθεί αυτό που γράφει η Χαραυγή "για ένα κράτος με μια κυριαρχία, μια διεθνή προσωπικότητα, μια ιθαγένεια και πολιτική ισότητα».

Xwrikos είπε...

@andreas

23/05/2008
"Οι Ηγέτες είχαν σήμερα ειλικρινείς και αποδοτικές συζητήσεις και αξιολόγησαν τα αποτελέσματα που έχουν επιτευχθεί βάσει της Συμφωνίας της 21ης Μαρτίου.

Επαναβεβαίωσαν τη δέσμευσή τους για μια διζωνική, δικοινοτική Ομοσπονδία με πολιτική ισότητα όπως ορίζεται στα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας. Αυτός ο συνεταιρισμός θα έχει μια Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση με μια και μόνη διεθνή προσωπικότητα, καθώς και μια Τουρκοκυπριακή Συνιστώσα Πολιτεία και μια Ελληνοκυπριακή Συνιστώσα Πολιτεία, οι οποίες θα έχουν ισότιμο καθεστώς."


01/07/2008

"Συζήτησαν τα θέματα της μίας και μόνης κυριαρχίας και ιθαγένειας, για τα οποία έχουν συμφωνήσει ως θέμα αρχής. Συμφώνησαν να συζητήσουν τις λεπτομέρειες της εφαρμογής τους κατά τις απευθείας διαπραγματεύσεις."

http://www.cyprus.gov.cy/moi/pio/pio.nsf/developments_gr/developments_gr?OpenDocument#13

Εσου ποθεν ηβρες τα ανακοινωθεντα?

andreas f.stavrou είπε...

Καλά, εσύ τι διαφορετικό γράφεις ώστε να διερωτάσαι που βρήκα τα ανακοινωθέντα;
Αν επικαλέστηκα τα ανακοινώθεντα, ήταν για να υποστήριξω ότι τα πράγματα δεν είναι ακριβώς όπως τα παρουσιάζει η χαραυγή.
Εσύ τα επικαλείσαι τα ανακοινώθεντα για ποιο λόγο;