19 Μαΐ 2010

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ _ ΕΝΑ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΑΝΕΚΔΟΤΟ

.....των Ανδρέα Γιάννη Κυριάκου Ζούκωφ φοιτητή αρχιτεκτονικής και Κώστα Κουτσοφτίδη,αρχιτέκτονα.

Οι ερωτήσεις είναι του Ανδρέα και οι απαντήσεις του Κώστα

1. Σε μιαν ανέκδοτη ζωή πόσο σοβαρός μπορείς να είσαι;

Εφ’όσον είναι ανέκδοτη (εκτός και αν εννοείς αστεία) μπορείς να είσαι όσο αστείος θέλεις,φτάνει να διατηρείς την σοβαρότητα σου.

2. Γιατί ο άνθρωπος δεν είναι άνθρωπος, αλλά παλεύει να γίνει άνθρωπος;

Για να ξεχωρίσει απο την ζωώδη προγενέστερη μορφή του.

3. Ο άνθρωπος κάνει την κοινωνία ή η κοινωνία τον άνθρωπο; Μέσα σε όλο το κοινωνικό σύνολο τι ρόλο μπορεί να παίξει η αρχιτεκτονική;

Η κοινωνία κάνει τον άνθρωπο γι’αυτό αν αντιστέκεσαι έχεις άποψη.Η αρχιτεκτονική διαμορφώνει κοινωνική σκέψη άρα θα έπρεπε σε μη “βεβαρημένες πνευματικά κοινωνίες” να διαμορφώνει και τους ανθρώπους.Η αρχιτεκτονική δεν είναι μόδα.

4. Μπορεί η αρχιτεκτονική να κάνει τους ανθρώπους, «ανθρώπους» ή στην προσπάθεια της να το επιτύχει, παρασέρνεται και εξανθρωπίζεται;

Και αν τελικά δεν παρασυρθεί τότε τι συμβαίνει; Ναι μπορεί να κάνει τους ανθρώπους περισσότερο ανθρώπους (αλλά και το αντίθετο) όταν είναι ουσιαστική και όχι διακοσμητική με επιδερμικές προσεγγίσεις.

5. Μπορεί να παράγει καθολικότητα στην κοινωνία ή ξεπερνά τα όρια και αγγίζει την αυτοτέλεια;

Η καθολικότητα της κοινωνίας θα έπρεπε να είχε καταλάβει το νόημα της αρχιτεκτονικής.Ετσι ο κόσμος μας θα ήταν καλύτερος επικεντρώνοντας την ενέργεια τουστη ποιότητα και όχι στην ποσότητα.

6. Μπορεί να δημιουργήσει μια συλλογική ταυτότητα με κοινωνική συμπεριφορά ή η διάρκεια την παρασέρνει στον αδηφάγο χρόνο με φθίνουσα καταστροφική πορεία;

Συλλογική ταυτότητα υπήρξε με συγκεκριμμένη κοινωνική συμπεριφορά κάτω απο καθεστώτα όπως των Φαραώ ή άλλων “δυνατών” πολιτισμών,ή σε περιόδους όπως η Αναγέννηση που λόγω της συνεύρεσης μεγάλων καλλιτεχνών με υποστήριξη της Καθολικής Εκκλησίας έγιναν “θαύματα”.

7. Η αρχιτεκτονική είναι η εικαστική μορφή της κοινωνίας ή η μορφή της κοινωνίας δημιουργεί την εικαστική πλευρά της αρχιτεκτονικής;

Η αρχιτεκτονική ήταν εικαστική μορφή της κοινωνίας (ίδε προηγ.απάντηση) και οι τότε κοινωνίες δημιουργούσαν την εικαστική πλευρά της αρχιτεκτονικής για “επίδειξη” ισχύος.

8. Η κοινωνία είναι ικανή να κατανοήσει τη σχέση ανάμεσα στον τρόπο που κάνει κανείς αρχιτεκτονική και καταλαβαίνει τον κόσμο ή ο δημιουργός της αρχιτεκτονικής είναι αυτός που πρέπει να κατανοήσει την κοινωνία;

Η κοινωνία θα έπρεπε να κατανοήσει τον ρόλο της αρχιτεκτονικής.Ακολούθως θα κατανοούσε και τον δημιουργό-αρχιτέκτονα που ανήκει στην κοινωνία,πχ.οταν εκτίζοντο οι οικίες στην περιοχή των μωσαικών της Κ.Πάφου,ο ιδιοκτήτης επέτρεπε στον καλλιτέχνη να φιλοτεχνήσει μόνος του ένα απο τα δάπεδα,χωρίς καμμιά επέμβαση στο έργο του καλλιτέχνη.

9. Ο κοινωνικός χώρος είναι μια υπαρκτή περιοχή που προσφέρεται για δημιουργία από την κοινωνία ή είναι μια δημιουργία του μικρού κοινωνικού συνόλου για το μεγάλο κοινωνικό σύνολο με εγωιστική πρόθεση;

Η κοινωνία είναι πολλά συναθροισμένα στοιχεία που αλληλοσχετίζονται.Είναι ένα τεχνοοικονομικό σύστημα το οποίο διαχειρίζεται τις αντιλήψεις.Πόσο ικανοί είμαστε να “διαφύγο”με",πολύ το αμφιβάλλω,όμως δεν πρέπει να επηρεάζει την δημιουργική μας υπόσταση,αλλά μέσα σ’αυτό το σύστημα να μάθουμε να φιλτράρουμε το υγιές απο το ανθυιγεινό.

10. Κατά συνέπεια τι είναι αυτό που συμβαίνει γύρω μας; Ποιαν αστικοποίηση μας φέρνει ο νέος αιώνας;

Χαοτική συνάθροιση,νεύρα,κατάθλιψη.Η αστικοποίηση πρέπει να είναι ελεγχόμενη (ίδε πολεοδομικές ζώνες πυκνότητας πληθυσμού),κάτι σαν οικονομικός/πολεοδομικός αναδασμός που επιτρέψει την “διόρθωση”του αστικού ιστού.

11. Μπορεί κανείς να μιλήσει για ενδιαφέρουσα αρχιτεκτονική σε λευκό χαρτί και για επιστημονική πολεοδομία, την ίδια στιγμή που οι εικόνες των αχανών παραγκουπόλεων του Σάο Πάολο, του Μέξικο Σίτυ της Μουμπάις κτλ, σου δίνουν γροθιά στο στομάχι;

Πάντα υπάρχει η ελπίδα της επανάστασης των μαζών,αν αντέξουν φυσικά.Το σύστημα λειτουργεί με τέτοιο τρόπο που και ακόμα να υπάρξει μιάς μορφής επανάσταση,θα καταλήξει σε άδοξο τέλος.Η ατομικότητα και το συμφέρον είναι πάνω από όλα οι ρυθμιστές της καταστολής.

12. Η υδρόγειος συμπεριλαμβάνεται στα σχέδια της αρχιτεκτονικής την ίδια στιγμή που τα ανθρώπινα ίχνη αλλοιώνουν το φυσικό ανάγλυφο στη μεγάλη κλίμακα;

Η νέα τάξη πραγμάτων που οδηγεί την αρχιτεκτονική σε λύσεις αειφόρου ανάπτυξης μπορεί σιγά-σιγά να διορθώσει καταστάσεις,τουλάχιστον για το περιβάλλον και τελικά στη συνείδηση των ανθρώπων.Το φυσικό ανάγλυφο αλλοιώνεται καθημερινά.

13. Τις τερατουπόλεις τις δημιούργησε η αρχιτεκτονική, ή η αρχιτεκτονική είναι ο «από μηχανής θεός» που θα δώσει τη λύση και θα επαναφέρει στο προσκήνιο το θαυμαστό καινούριο κόσμο που ονειρευόταν η ανθρωπότητα πριν μερικές δεκαετίες;

Τις τερατούπολεις τις δημιούργησαν η πολιτική και οιχρονικές περιόδοι (ίδε μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο)και οι πολιτικοί που χρησιμοποίησαν τους αρχιτέκτονες για προσωπική τους δόξα.Κατέληξαν να δημιουργήσουν γκέτος γιατί ξέχασαν την μοναδική παράμετρο που χρειάζεται η αρχιτεκτονική να επιβιώσει:τον Χρόνο!

14. Παρακμή ή ισορροπία; Η αρχιτεκτονική μπορεί να βρει και να επαναφέρει τα όρια ή θα γίνει η μάσκα του δήμιου που θα ρίξει τη χαριστική βολή;

Η παρακμή χρειάζεται για να βρεθεί στο δρόμο της η ισορροπία.Μετά το χάος,η γαλήνη.Η αρχιτεκτονική δεν καθορίζει όρια,είναι όριο χωροθετημένο,συγκεκριμμένο,υλικό,μορφή,σύνθεση,κατασκευαστική λογική,φιλοσοφία,τέχνη κλπ.

15. Τελικά η αρχιτεκτονική δημιουργεί κοινωνία ή η κοινωνία δημιουργεί αρχιτεκτονική; Η αρχιτεκτονική μπορεί να οδηγήσει την κοινωνία,σε συνδυασμό με την πολεοδομία σε τροποποίηση/μετάλλαξη της ανθρώπινης συμπεριφοράς,άρα και αυτόματα μιά νέα κοινωνία.

6 Μαΐ 2010

Έχει και η κουκούλα την ιστορία της


Νομίζω ο Κωστας Βαξεβάνης πιο κάτω έχει βάλει τα πράγματα στην σωστή τους θέση. Απλά και ξεκάθαρα.

Έχει και η κουκούλα την ιστορία της
Συντάκτης: Κώστας Βαξεβάνης
Έχει  και η κουκούλα την ιστορία της

Ναι έχει και η κουκούλα την ιστορία της. Και είναι βουτηγμένη στο αίμα. Είτε τη φορούσαν δήμιοι, είτε γερμανοτσολιάδες, είτε προβοκάτορες. Χθες δεν ξέρω ποιοί κρύβονταν από κάτω της. Αντιεξουσιαστές, φασίστες, μπάτσοι; Τι σημασία έχει; Η κουκούλα δεν χρειάζεται πρόσωπα. Γράφει ιστορία ως κουκούλα. Το κίνημα πάλι, η οργή που παλεύει την αδικία και όχι φαντάσματα, η ανάγκη που είναι ανάγκη των ανθρώπων και όχι των σκοπιμοτήτων, έχει ανάγκη τα πρόσωπα. Καθαρά, όμορφα, έτοιμα να αλλάξουν τα πάντα και όχι να τα καταστρέψουν. Ναι, κάποια στιγμή οι άνθρωποι και οι κουκούλες συναντιώνται. Αλλά συνήθως είναι απέναντι.

Κάτι τέτοιες στιγμές θυμάμαι τον παππού μου-όσο τον θυμάμαι-παλιό αριστερό της ζωής και όχι των θεωριών, που κατουρούσε αίμα από το ξύλο και έφτυνε δόντια. Μπορούσε να φορέσει κι αυτός μια κουκούλα. Κάτι να κρύψει ή κάτι να ρουφιανέψει. Δεν το έκανε. Όπως χιλιάδες σημερινοί παπούδες πια. Στάθηκαν όρθιοι και κατουρούσαν αίμα. Και έφτυναν δόντια. Εκεί με τους ανθρώπους. Να δείχνουν το πρόσωπο για να ξέρουν τι πρόσωπο έχουν να αντιμετωπίσουν οι άλλοι. Καθαρό με πείσμα. Με απειλή δηλαδή. Γιατί αυτή είναι η πραγματική απειλή. Τ ακούς ρε εσύ με την κουκούλα; Αυτή είναι η απειλή.Τα πρόσωπα. Τα καθαρά πρόσωπα. Έχεις;

5 Μαΐ 2010

ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ

Κρίμα η Ελλάδα

Παρακολουθώ με λύπη τις τελευταίες εξελίξεις στην Ελλάδα για την οικονομική της κατάσταση και δυστυχώς τα τελευταία νέα για τις διαδηλώσεις στην Αθήνα που αμαυρώθηκαν πάλι με τον θάνατο τριών αθώων πολιτών. Οι "αγωνιστές του λαού", οι "αναρχικοί", οι "γνωστοί άγνωστοι" λαμπρό να τους κάψει, εκμεταλλευόμενοι την διαδήλωση των εργαζομένων που μάχονται να διασώσουν ότι μπορούν από τα εισοδήματα τους, έριξαν βόμβες μολότοφ σε μια τράπεζα που ήταν γεμάτη κόσμο, με αποτέλεσμα τον θάνατο από ασφυξία δύο γυναικών και ενός άντρα υπαλλήλων. Λέγεται οτι η μία από τις γυναίκες ήταν έγκυος.

"Λαϊκός Επαναστατικός Στρατός", "Πυρήνες της φωτιάς" και άλλοι παρόμοιοι αυτεπάγγελτοι ''ήρωες του λαού" που παρασύρουν τους αγνούς νέους με διάφορες πομπώδεις μπουρδολογίες, χωρίς φυσικά να αφήνω έξω και τις οργανώσεις της άλλης άκρης που δηλητηριάζουν τους νέους με αγνά ιδανικά και τους καταντούν άβουλα όργανα του κάθε απατεώνα που θέλει να παριστάνει τον αρχηγό και τον μεγάλο.

Και στο κάτω κάτω της γραφής που είναι αυτές οι οργανώσεις, που θέλουν να κάνουν και ένοπλο αγώνα (τρομάρα τους) να πάνε να πιάσουν όλους αυτούς τους απατεώνες που καταρήμαξαν την Ελλάδα και να τους δώσουν στον λαό, απαιτώντας δικαιοσύνη εδώ και τώρα;

Αυτή όμως δυστυχώς είναι η κατάντια μας και ταυτόχρονα και η ελπίδα μας. Εφόσον το κράτος και οι θεσμοί του δεν λειτουργούν, τότε ο λαός πρέπει να ενεργήσει. Ο Λαός όμως, γιατί τον πρώτο και τελευταίο λόγο τον έχει ο κυρίαρχος Ελληνικός Λαός και κανένας άλλος, γιατί "Θεμέλιο του πολιτεύματος είναι η λαϊκή κυριαρχία και όλες οι εξουσίες πηγάζουν από το Λαό, υπάρχουν υπέρ αυτού και του Έθνους" Άρθρο 1 παρ. 2 και 3 του Συντάγματος της Ελληνικής Δημοκρατίας.

4 Μαΐ 2010

"ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΚΗ ΑΣΥΔΟΣΙΑ"-NICOSIA-QATAR PART III

Επ'ευκαιρίας του νέου φρούτου που θα αποκτήσει σύντομα η Λευκωσία,αναρρωτήθηκα τι να σημαίνει για τους πολιτικούς μας η αρχιτεκτονική.Μήπως σημαίνει απλά "ακόμα μιά οικοδομή" που θα αποφέρει κεφάλαια στη χώρα?Η απάντηση είναι δυστυχώς, ΝΑΙ.
Ξεχνούν τον κοινωνικό της ρόλο,αυτού που καθορίζει και αντικατοπτρίζει την εικόνα του πολιτισμού μας.Ξεχνούν την πολιτισμική διάσταση της,αυτής που μ'άλλες παραμέτρους οδηγούν ολόκληρες κοινωνίες (εφ'όσον δεν είναι "πνευματικά βεβαρημένες") σε αναδιάρθρωση των κοινωνικών ρόλων, που ρυθμίζει συμπεριφορές, που μας κάνει πιό "πολιτισμένους".
Αλήθεια,μπορεί κάποιος να μου πεί περπατώντας στις πλατείες και τους δρόμους της Ρώμης ή στους κήπους στο Παρίσι αν αυτόματα δεν επιδρά πάνω στο άτομο του αυτό που "εκπέμπουν" αυτοί οι χώροι?δηλ.αυτό που ονομάζουμε Π Ο Λ Ι Τ Ι Σ Μ Ο.
Αρα οι χωροαισθητήριες μας αντιλήψεις καλυτερεύουν αφού βιώνοντας τέτοια περιβάλλοντα εισπράττουμε δόσεις πολιτισμού.
Στη περίπτωση του έργου απο το Κατάρ,θα μπορούσε κάποιος να πεί,αναλύοντας τουλάχιστον τα εκφραστικά στοιχεία και μορφές της προτεινόμενης,εξ'ουρανού λύσης,ότι η "αρχιτεκτονική έχει υποκατασταθεί απο μιά αυθόρμητη,πλαδαρή κτιριοδομία" για να δανειστώ τα λόγια του καθηγητή Θ.Στασινόπουλου.Προσθέτοντας,ότι πέραν του "οικονομικού οφέλους"
πάνω στο οποίο συνθηματολογεί η κυβέρνηση,τίποτε δεν θα προσφέρει στον αστικό χώρο πέραν μιάς άνευ προηγουμένου επιβάρυνσης,τόσο σε όγκο,όσο και κυκλοφοριακής συμφόρησης. Καμμιά συγκοινωνιολογική μελέτη έχει παρουσιαστεί αλλά ούτε έχει γίνει δημόσια παρουσίαση.
"Στην εμφανή προσπάθεια επιλεκτικής μίμησης " (ίδε ψευδονεοκλασσικές εισόδους και θώλοι στα δώματα) της παλιάς αρχιτεκτονικής",συνεχίζει ο καθηγητής,"απορρίπτονται οι βαθύτερες αρχές της και εφαρμόζονται οι αντίστροφες: υποκρισία,σπατάλη,πολυπλοκότητα,ευτέλεια.
Προέχει η σκηνογραφική σημειολογία της αυτόνομης μορφής,όχι η δημιουργία χώρων στο δεδομένο περιβάλλον.Η δομική ύλη υποτάσσεται στο κάθε καπρίτσιο" (νεοκυπριακοκαταριανό μοντέλο) "και δεν επιτάσσει πλέον τους κανόνες της".
Θα παραμείνω στην πιό σημαντική λέξη-κλειδί των γραφόμενων του καθηγητή,"την σκηνογραφία".
Στη προσπάθεια εντυπωσιασμού των εκπροσώπων της κυβέρνησης,οι Καταρ-ιανοί προβάλλουν με ψευδεπίγραφο τρόπο το ελληνικό δήθεν στοιχείο,ξεγελώντας με ταχυδακτυλουργικό τρόπο τον οποιονδήποτε αγνοεί τον ρόλο της αρχιτεκτονικής.(Ιδε φάτσες των πολιτικών μας στη τηλεόραση που γυρόφερναν το πρόπλασμα).
Δυστυχώς ένα επι πλέον αχρείαστο και άχρηστο κτιριακό συγκρότημα έρχεται να προστεθεί "της κτιριοδομικής ασυδοσίας",Θ.Στασινόπουλος, που χαρακτηρίζει τους δομημένους μας αστικούς χώρους και όχι μόνο.Το οικοδομικό μπάχαλο συνεχίζεται με έργα ,τώρα χλιδής,που θα "σώσουν" την οικονομία μας και θα ψηλώσει στα γείσα της ματαιόδοξης ζωής μας...την σημαία του Κατάρ.ΚΑΤΑΡ-ΜΕΝΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ!